Kulttuuri | Koillis-Helsinki | Matkat ja retket | Osastot

Viime torstaina 14. toukokuuta Suomi-Venäjä-seuran jäsenet pääsivät koskettamaan yhtä yhteisen historiamme loistavimmista sivuista. Vierailimme ainutlaatuisessa Paul ja Fanny Sinebrychoffin kotimuseossa Bulevardilla.

Venäjän keisarikunnan Vladimirin kuvernöörikunnasta lähtöisin olevan Sinebrychoffin suvun tarina on upea esimerkki siitä, miten venäläiset juuret ovat kietoutuneet osaksi Suomen kulttuuria ja historiaa. Paul ja hänen puolisonsa Fanny loivat menestyvän yritystoiminnan lisäksi poikkeuksellisen arvokkaan eurooppalaisen taidekokoelman, jonka he lahjoittivat vastikkeetta Suomen valtiolle. Kyseessä on maamme historian suurin yksityinen taidelahjoitus taidemuseoille!

Museon pääinterjöörien lisäksi vierailimme ”Anna Sinebrychoff – Edelläkävijä” -vaihtuvassa näyttelyssä. Näyttely on omistettu Paul Sinebrychoffin äidille, merkittävälle naiselle, jonka rooli perheyrityksessä oli todella valtava. Aviomiehensä kuoleman jälkeen Anna otti käytännössä vastuun panimoyhtiön johtamisesta ja osoitti olevansa vahva ja kaukonäköinen liikenainen (”panimomatruona”), minkä lisäksi hän toimi aktiivisesti hyväntekeväisyyden ja mesenaatin roolissa.

Tämä näyttely on järjestetty erillään museon pääpääosasta, ja siellä on ensimmäistä kertaa historiassa koottu yhteen kuusi Anna Sinebrychoffin majesteettista muotokuvaa, joista neljä on kuuluisan suomalaisen taiteilijan Albert Edelfeltin maalaamia. Muotokuvat korostavat hänen korkeaa asemaansa, itsenäisyyttään ja vaikutusvaltaansa aikansa yhteiskunnassa.

Vanhan porvariskodin saleissa kiertäessämme keskustelimme taidemesenaattiudesta, menneiden vuosisatojen kulttuurisiteistä ja siitä, miten tämä perintö elää edelleen nykypäivänä. Kiitos kaikille, jotka jakoivat kanssamme tämän inspiroivan päivän! Tällaiset tapaamiset muistuttavat kulttuuridialogin ja historiallisen muistin säilyttämisen tärkeydestä.