Inspiroiva itä – opinnäytetyö
HUMAK:in opiskelija Sanna Airaksinen teki opinnäytetyönsä Suomi-Venäjä-Seuran Turun piirijärjestössä. Hän tutki seuratoiminnan kohdentamista ja markkinoimista nuorilla aikuisille. Samalla työssä avataan Venäjään liittyviä mielikuvia ja Venäjä-vastaisuuden käsitettä. Aineisto on saatu haastattelututkimuksessa länsi-suomalaisilta nuorilta. Osana työtä on valmistunut Inspiroiva itä – esite, joka antaa neuvoja nuorekkaaseen ja tavoitteelliseen markkinointiin ja tapahtumatuotantoon.
Onnittelemme ja kiitämme Sannaa arvokkaan urakan loppuun saattamisesta!
Lue tästä: Opinnäytetyö Sanna Airaksinen: Inspiroiva Itä
OPINNÄYTETYÖN TIIVISTELMÄ
Humanistinen ammattikorkeakoulu
Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma
Tekijä: Sanna Airaksinen
Opinnäytetyön nimi: Inspiroiva itä! – Suomi-Venäjä-Seuran brändääminen länsisuomalaisille nuorille aikuisille
Sivumäärä: 38 ja 12 liitesivua
Työn ohjaaja: Jenny Honka
Työn tilaaja: Suomi-Venäjä-Seuran Turun piiri
Tämä opinnäytetyö keskittyi Suomen ja Venäjän välisen ystävyysseuran markkinoinnin ja tapahtumien kehittämiseen. Työni tavoitteena oli uudistaa Suomi-Venäjä-Seura -brändiä nuorille aikuisille sopivaksi. Uusien markkinointitoimenpiteiden tarkoituksena on lisätä nuorten kiinnostusta seuraa kohtaan sekä vähentää mahdollisia negatiivisia mielikuvia Venäjästä ja venäläisyydestä. Kehittämisalueena oli Länsi-Suomi.
Käsittelin opinnäytetyöni aihetta brändin ja markkinointiviestinnän näkökulmasta. Lisäksi avasin käsitettä Venäjä-vastaisuus ja sitä, kuinka se ilmenee Suomessa. Opinnäytetyön teossa käytin myös apuna omia kokemuksiani Suomi-Venäjä-Seurasta sekä asiakaspalvelusta venäläisten asiakkaiden kanssa.
Käytin tutkimukseni teossa kvalitatiivisina menetelminä haastattelua ja aivoriiheä sekä kvantitatiivisena menetelmänä kyselyä. Haastattelut olivat sekä yksilö- että ryhmähaastatteluja. Aivoriihi toteutettiin taidelähtöisillä menetelmillä. Kysely luotiin Webropol-ohjelmalla ja jaettiin sosiaalisen median kanavissa, seuran nettisivuilla ja uutiskirjeissä.
Tutkimusmenetelmillä kartoitettiin nuorten aikuisten suhdetta Venäjään ja Suomi-Venäjä-Seuraan, heidän mielenkiinnon kohteitaan sekä mieleisiä markkinointikanavia. Tuloksista syntyi opinnäytetyöni tuotos: Inspiroiva itä! -opas. Oppaan tarkoituksena on antaa neuvoja nuorekkaaseen ja tavoitteellisempaan markkinointiin ja tapahtumatuotantoon.