Kirjoittaja: Ari Huhtala
Ratkaisuja yhteistyöstä marjatalouden ongelmiin
Toukokuussa 2022 päättyneessä Kolarctic Food CBC -hankkeessa opittiin, että pienten marjayrittäjien kannattaa tehdä ylirajaista yhteistyötä venäläisten ja oman alueen pienyrittäjien kanssa selättääkseen viime aikojen kipeitä liiketoimintaongelmiaan, jotka usein liittyvät raaka-ainepulaan ja digiajan markkinointiin. Keskinäinen kilpailu kannattaa säästää suurille markkinoille, kun yhteistyö on leventänyt pientuottajien hartioita.
Metsämarjojen jalostuspuolella suurten marjayritysten tulo pohjoiseen on heikentänyt raaka-aineen saatavuutta. Hintakilpailu on niin kovaa, ettei pientuottaja pärjää isoille. Tiukka tilanne vaatii pienyrittäjältä ratkaisuja, joihin resurssit eivät yksinään riitä. Pitäisi kerätä raaka-ainetta, jalostaa, kehittää uusia tuotteita ja vielä osata myydä ja markkinoida. Pienyrittäjät kokevat juuri digiajan markkinoinnin vaikeaksi.
Kolarctic Food CBC -hankkeessa huomattiin, että Venäjältä saa edullisesti puhdasta marjaa ja että paikalliset yrittäjät ovat valmiita yhteistyöhön. Hanke koulutti Muurmanskissa, Lovozerossa – suomeksi Luujärvellä – ja Nenetsian piirissä luonnontuotealan tuottajia parantamaan tuotteittensa laatua ja toimintansa hygieenisyyttä, jotta ne täyttävät eurooppalaiset laatu- ja hygieniastandardit. Hanke sai rahoitusta EU:n, Norjan ja Venäjän yhteisestä Kolarctic CBC -rajayhteistyöohjelmasta.
Hankepäällikkö Ari Huhtala painottaa, että pienten marjayrittäjien kannattaa tehdä enemmän yhteistyötä toisten pienyrittäjien kanssa. Nykyajan marjayrittäjä ei puuhastele enää pelkästään marjapurkkien kanssa vaan joutuu painimaan myös laajojen asiakasryhmien, kansainvälisten markkinoiden ja EU:n direktiivien kanssa. Marjatalous on yhteiskunnallistunut.
Poronhoidon päästävä eroon siirtomaa-ajan perinnöstä
Omien jalosteiden suoramyynti ja toimijaketjun verkostoituminen ovat ainoat pysyvät ratkaisut poronhoidon jatkuvaan kriisiin, todettiin Kolarctic Food Refining CBC-hankkeen päätöstilaisuudessa toukokuussa Rovaniemellä.
Kun turistit alkoivat palkia samoilla laitumilla porojen kanssa, poronhoitajat alkoivat myydä matkailijoille porojalosteita ja järjestää heille ohjelmapalveluita. Porosta kehittyi koko Lapin ja Suomen matkailubrändi. Ulkomaalaiset tulevat Lappiin nimenomaan nähdäkseen poron.
Aikaisemmin porot myytiin erotuksista kuluttajille ja vähittäiskaupalle. EU muutti lainsäädäntöä ja poronhoitajat rakensivat pienteurastamoja eri puolille Lappia.
Porotalouden alkutuottajalle jäävät vain ruumenet koko tuotosta, kun hyöty valuu suurille jalostajille ja vähittäiskaupalle. Poronhoitajat kärsivät samoista ongelmista kuin maatalous.
Poronlihan myyminen karvakiloina suurille tuottajille ei enää kannata. Hintakilpailu vain pahenee, ja pientuottaja ei pärjää isoille. Hänen pitäisi hoitaa poroja, osata jalostaa uusia tuotteita, myydä ja markkinoida. Yhden ihmisen taidot eivät siihen riitä. On pakko kehittää yhteistyötä.
Hankevastaava Ari Huhtala kertoo, että myös poronhoitajien kannattaa kehittää uusia poronlihajalosteita, harjoittaa yhteismarkkinointia ja päästä näin vähitellen eroon raaka-ainekaupasta. Metsämarjapuolella tätä on tehty jo aikaisemmin.
Positiivisia näkymiä avannut rajayhteistyö harmillisesti hiipumassa
Niinpä Kolarctic Food Refining CBC -hankkeessa kehitettiin poronhoitajien ja metsämarjapuolen yrittäjien keskinäistä yhteistyötä, myös rajan yli Venäjän suuntaan. Hanke koulutti Muurmanskissa, Lovozerossa Kuolan niemimaalla ja Nenetsian autonomisessa piirissä pientuottajia parantamaan tuotteittensa hygieniaa ja laatua, jotta niiden laatutaso nousisi ja täyttäisi niin venäläiset kuin myös Euroopan unionin laatuvaatimukset ja -standardit.
Osa hankepartnereista avasi syksyllä 2021 yhteisen “Arctic Delice” luonnontuotteiden myymälän Helsingin Vanhaan kauppahalliin, joka sijaitsee aivan Kauppatorin rannassa, yhdellä kaupungin parhaista matkailualueista.
Ensin korona jarrutti tuottavaa turistikauppaa ja nyt Venäjän aloittama hyökkäyssota voi estää jopa vuosiksi myös Kolarctic Food -hankkeen suomalaistoimijoiden pääsyn Venäjän valtaville markkinoille.
Alta voit katsoa hanketoimijoiden haastattelun:
Omien jalosteiden suoramyynti ja toimijaketjun verkostoituminen ovat ainoat pysyvät ratkaisut poronhoidon jatkuvaan kriisiin, todetaan Suomen ja Venäjän rajanylittävässä Kolarctic Food Refining CBC -yhteistyöhankkeen tuottamassa videossa, joka esitettiin hankkeen päätöstilaisuudessa Rovaniemellä 23.5.2022.
Kirjoittaja: Ari Huhtala
Arctic Delice tuotteita on myynnissä Helsingissä Vanhassa kauppahallissa. Suomi-Venäjä-seuran jäsenet saavat niistä 10% alennuksen. Varaudu näyttämään jäsenkorttisi. Kaikki jäsenedut>>
https://arcticdelice.fi/