Tooraman konsertti pe 23.10.2020 klo 20 (striimattu)
Suomi-Venäjä-seura tarjoaa osana Sugrifest-tapahtumia ersä-mordvalaisen ”Vladimir Romaškinin Toorama”-yhtyeen livestream-keikan. Tooraman (kyrillisin kirjaimin kirjoitetaan yhdellä o:lla Торама, mutta latinalaisin kirjaimin perinteisesti kahdella o:lla ääntötapaa mukaillen) oli alun perin tarkoitus osana 30-vuotisjuhlavuottaan tulla paikan päälle Suomeen esiintymään, mutta korona kaatoi suunnitelman. Rohkeasti Toorama kuitenkin tarttui tarjoamaamme haasteeseen, ja alkoi organisoida etäkonserttia, joka on heillekin ensimmäinen kansainvälinen striimaus!
Haastattelimme Tooraman jäsentä ja ersäläisaktiivia Aleksandr Utševatkinia tulevasta keikasta, Tooramasta ja ersäläisyydestä. Utševatkin on tuttu mm. ensimmäisen ersänkielisen draamaelokuvan ”Azor” (2018) käsikirjoittaja-näyttelijänä. Azoria esitettiin suomenkielisin tekstein (kääntäjänä Jouni Kortesharju) vuoden 2018 sugrifesteillä.
Ensimmäinen ja viimeinen kysymys esitettiin luonnollisesti äidinkielellä, ersäksi (alkuteksti säilytetty).
Loput kysymykset käännetty venäjästä suomeen:
Александр, Кие тон? Aleksandr, kuka olet?
Мон эрзянь ломань, эрян Саранскойсэ! Кортан эрзянь кельсэ, моран Торама ансамблясо.
Minä olen ersä, asun Saranskissa. Puhun ersän kieltä, laulan Toorama-yhtyeessä.
Keitä kuuluu lisäksesi yhtyeeseen?
Toorama on miesten moniääninen lauluyhtye, joten yhtyeessä on ainoastaan miehiä:
Andrej Romaškin on yhtyeen taiteellinen johtaja, solisti, viulu, yhtyeemme ”sielu”. Yhtyeessä vuodesta 1990.
Vitalij Prokin, solisti, njudei-huilu, yhtyeemme ”aivot ja kokemus”. Osallistunut Tooraman toimintaan jo 1991–2003. Musiikkikoulun johtaja.
Gennadi Jegorkin- solisti, njudi-huilu, djembe-rummut, yhtyeen ”järjestys ja selkeys”. Kaksi korkeakoulututkintoa (musikaalinen, taloudellinen). Yhtyeessä vuodesta 2004.
Andrej Kuznetsov-solisti, njudi-huilu, rummut, zalejka, Tooraman ”luova moottori”. Folk-rock-projektin johtaja. Tooramassa vuodesta 2006.
Aleksandr Utševatkin- solisti, yhtyeemme ”kieli”, hoitaa verkostoitumista. Filosofian lisensiaatti, koulun rehtori, äidinkielen opettajien kilpailun voittaja Venäjällä (Moskova, 2017). Tooramassa vuodesta 2011.
Keitä ersät ovat?
Mordvan tasavallassa asuu kaksi toisilleen läheistä suomalais-ugrilaista kansaa: ersät ja mokšat. Vuonna 1989 ersiä ja mokšia oli yhteensä noin 1200000. Tällä hetkellä heitä on700 000. Globalisaation vaikutuksesta ihmiset menettävät identiteettinsä ja unohtavat juurensa, joten osa ersälaisiä rekisteröityy venäläiseksi. Minun arvion mukaan ersiä on 500 000 ja mokšia 200 000. Vain 30 prosenttia ersistä asuu Mordvan tasavallassa. Loput asuvat Volga-joen alueilla: Nizhnij Novgorodin, Penzan, Uljanovskin, Samaran, Orenburgin, Saratovin ja Rjazanin alueilla sekä Tšuvassian, Tatarstanin ja Baškirian tasavalloissa.
Mitä sana Torama tarkoittaa? Kerro Tooraman legendasta.
Suomalais-karjalaisen Kalevala-eepoksen tavoin, ersillä ja mokshilla on omat legendansa ja eepos ”Mastorava”. Yksi legendoista kertoo, että hyvin muinaisina aikoina vanhimmat etsivät viisasta hallitsijaa, joka toisi rauhaa ja kehitystä kansallemme. Heille kerrottiin, että yhdellä alueella asuu Tjušta – ukkosjumala Purginepazin ja ihmistyttö Litavan poika. Vanhimmat löysivät Tjuštan, kun hän oli kyntämässä maata, silloin hän tarjoutui kansan kuninkaaksi. Tjušta sanoi: “Työnnän puuruoskan maahan ja auraan pellon. Jos omenapuu, jossa on omenoita, kasvaa siitä, se on jumalallinen merkki ja minusta tulee kuninkaanne. Muutaman kierroksen jälkeen Tjušta tuli takaisin ja näki, että omenapuu oli kasvanut ruoskasta ja puussa oli omenoita.” Tjuštasta tuli hallitsija.
Tjuštan vallan aikana maastamme tuli kaunis ja ihmisistä onnellisia. Mutta mikään maan päällä ei ole ikuista. Tjuštankin aika oli lopulta ohi. Ennen kuolemaansa hän kokosi kansan ja sanoi, että on aika palata esi-isien maailmaan. Mutta hän jättää toorama-torvensa vanhaan tammeen oksiin. Kun ihmisiä alkaa uhkaa fyysinen vaara tai kulttuuri ja kieli alkavat kadota, täytyy puhaltaa toramaan ja Tjuštan henki tulee pelastamaan. Niinpä vuonna 1990 nuori tutkija ja muusikko Vladimir Romaškin pitkien seikkailujen jälkeen mokšan kyliin, legendaarisen Tjuštan tavoin, löysi oman tooramansa ja alkoi kertoa koko maailmalle kulttuuristamme sekä fyysisen ja henkisen kuoleman vaarasta. Vladimir Romaškin herätti eloon ja kadonneen miesten moniäänisen laulun ja soitinmusiikin.
Vuonna 2002 Vladimir Romaškin nukkui pois sairauden jälkeen, mutta hän jätti kansalle muiston nykyajan Tjuštana – kuninkaana ja profeettana.
Millainen on Toorama-yhtyeen historia?
Toorama-yhtye perustettiin vuonna 1990 ja sen pohjana toimi Vladimir Romaškinin perheyhtye “Jovlat”. Alkuperäiseen yhtyeen Vladimir Romashkinin lisäksi kuului hänen poikansa Vitali ja Andrei. Ajan myötä yhtyeen jäsenmäärä kasvoi yhdeksään.
Mokshalaisten ja ersälaisten laulujen lisäksi yhtye esitti ikivanhoja tapoja ja rituaaleja. Vladimirin kova halu oli palauttaa ersäläisten ja mokšalaisten rikas lauluperinne, jonka alkuperäinen ääni oli jo lähes kadotettu. Toorama-yhtye on tunnustettu Mordvassa (yhtye on saanut tasavallan valtionpalkinnon) ja Venäjällä (kultamitalisti ja Venäjän kansanmusiikkikilpailun “Venäjän äänet”, 1994 pääpalkinto). Toorama tunnetaan osallistumisistaan moniin suomalais-ugrilaisiin festivaaleihin ja konsertteihin Virossa, Suomessa, Latviassa, Ruotsissa, Puolassa ja Englannissa.
Toorama on luonut yhteyksiä myös akateemiseen ympäristöön. Yhteistyötä on ollut niin M. A. Castrénin seuraan, Sibelius-Akatemiaan ja Suomalais-ugrilaiseen seuraan. Yhtyeen jäsenet ovat rekonstruoineet useita kadonneita ja vähän tunnettuja soittimia, mukaan lukien mordvalaiset garzi-viulun ja njudi-huilut. Instrumentaalimusiikki sai alkunsa vuonna 2002 ja siitä lähtien perinnesoittimista on tullut merkittävä osa ohjelmistoa.
Yhtyeen virallisessa nimessä (Vladimir Romaškinin Toorama-yhtye) mainitaan nimi Vladimir Romaškin”. Kuka hän on ja mikä on hänen merkityksensä yhtyeelle ja ersäläisille?
Yhtyeen perustaja ja johtaja Vladimir Romaškin menehtyi 29. elokuuta 2002 sairauden seurauksena Siitä lähtien hänen poikansa on ollut yhtyeemme inspiraation lähde ja taiteellinen johtaja Andrei Romaškin.
Vladimir Romaškin on saanut Pyhän Marian maan ristin ritarikunnan tunnustuksen (Viro) ja A.P. Rjabov -palkinnon (Mordva).
Vladimir Romaškin on merkittävä hahmo paitsi Mordvan tasavallalle, myös Venäjälle. Hänen työnsä ersien ja mokšien monikerroksisen, autenttisen musiikkikulttuurin elvyttämiseksi on antanut korvaamattoman panoksen maailmankulttuurin historiaan. Tätä kansamme neroa on arvostettu kaikkialla maailmassa. Mordvan Kotškurovin alueella Podlesnaja Tavlan kylässä, jossa Vladimir Romashkin asui, on nykyisin Vladimir Romaškinin elämäntyötä esittelevä Ethno-Kudo-museo.”
Vuonna 2017 Toorama-yhtyeen jäsenet tulivat siihen näkemykseen, että yhtyeen tulisi kantaa luojansa Vladimir Romashkinin nimeä. Marraskuussa 2017 avautui uusi sivu yhtyeen historiassa, jonka nimi on nyt “Vladimir Romashkinin mukaan nimetty kansanperinneyhtye Toorama”. Johtajana toimii Andrei Romashkin, joka jatkaa isänsä työtä.
Kerro Tooraman musiikkityylistä?
Tooraman tyyli on autenttinen folk. Täytyy todeta, että nimenomaan ”tooramalainen mieslaulutyyli” kehittyi 1990-luvulla. Vladimir Romaškin nosti esiin kulttuurista parhaat puolensa ja timantin tavoin hioi sen täydelliseksi.
Mitä lauluja aiotte esittä konsertissa suomalaiselle yleisölle 23.10.?
Konsertin pääosassa on uusi ersäläisalbumi “Shenža” (Ankka), joka äänitettiin tänä vuonna 2020 V.I.Romashkinin “Toorama”-yhtyeen 30-vuotisjuhlan kunniaksi. Se sisältää kuusi meidän omaa laulua ja ensiesityksenä kolme ersäläistä kansansävelmää. Sen lisäksi haluamme esittää yleisölle parhaita ersäläisiä ja mokšalaisia lauluja kolmenkymmenen vuoden ajalta. Nämä laulut sisältävät kansanviisautta ja ne ovat kansanperinnettä. Esimerkiksi laulamme legendaarisesta kuninkaasta Tjuštasta, humalan jumalattaresta, synnyinmaamme valtaisuudesta ja suuruudesta, rauhasta ja sodasta, surusta ja ilosta, kuolemasta ja häistä, syntymämerkkien taioista ja koivuista.
Šhenža on Tooraman viides vuosipäiväalbumi. Ensimmäinen albumi äänitettiin muuten Suomessa vuonna 1996. Sen lisäksi meillä on yhteinen albumi suomalaisen ”Me Naiset” -yhtyeen kanssa.
Tässä on lista albumeistamme:
– Mordvin Songs — Perinteisiä Ersä-mordvalaisten kansanlauluja Mordvan tasavallasta (ensimmäinen albumi ersän kielellä, joka oli äänitetty Suomessa vuonna 1996)
– Mastorava – ”Me Naiset” ja Toorama (Mastorava on toinen albumi ersän ja suomen kielillä 1997–2001, äänitetty albumi Me Naisten kanssa)
– Taga Eriaza Shkai! (Eläköön suojelija!) – kolmas moksankielinen albumi, joka äänitettiin Virossa vuonna 2000.
– Shkanj sjulmot (Aikojen yhteys) – neljäs albumi ersän kielellä (Saranskissa vuonna 2010)
– Šenža (”Ankka”) – Saranskissa vuonna 2020 äänitetty albumi, yhtyeen 30-vuotisjuhlavuosi kunniaksi.
Viime vuosina olemme esiintyneet Virossa lähes joka vuosi. Suomessa Toorama ei ole ollut yli 15 vuoteen. Yritämme korjata tilanteen!
Miten usein esiinnytte virtuaalikonserteissa?
Ensimmäinen esitys oli huhtikuussa 2020, jolloin teimme esitelmää vuosipäivälevystämme. Esitys on kokonaan ersän kielellä ja venäjänkielinen tekstitys on saatavilla YouTube-kanavallamme https://www.youtube.com/channel/UCt291Ui-zIPiw_PqzA-iP2w .
Syyskuussa Tatarstanin kulttuuriministeriön kutsusta esiinnyimme Kazanissa virtuaalisesti.
Onko teillä muita projekteja?
Meillä on folk-rock-projekti. Siihen kuuluu toistaiseksi kolme mokšan kielellä oleva laulua, ne voi kuunnella meidän kanavallamme Youtubessa. Albumin julkaisun ja esittämisen lisäksi tänä vuonna olemme käynnistäneet projektin, jossa tunnettujen mordvalaisten kanssa käsitellään ja analysoidaan laulujen sanojen tarkoitusta ja kappaleiden merkitystä. Vain asiantuntijat pystyvät ymmärtämään laulujen sakraalisen ja salaisen merkityksen. Yritämme selostaa ihmisille, mitä kukin laulu tarkoittaa.
Meillä on kokonainen tiimi (muusikot, kuvaajat, äänittäjät) ja meillä on oma sisältömme: laulujen sanojen tulkinta, videot, dokumentaaliset elokuvat. Vuonna 2019 kuvasimme dokumentin ”Miten ersäläinen laulu voi?”. Aiomme julkaista version aikanaan myös suomenkielisellä tekstityksellä.
Lopputerveisenne suomalaisille (ersän kielellä)
Торамась Саранскойстэ кучи тыненк паро чи! Колмо таргонь ютазь минек ойменек вастовить! Неемазонок, суоминь ялгат!
Toorama Saranskista tervehtii teitä! Kolmen viikon päästä tapaamme (haastattelu tehty 2.10.)! Näkemisin, suomalaiset ystävät!
Käännös ja toimitus: Ilona Lankinen/Riku Savonen (SVS)
Yhtyeen nimen kirjoitusasu korjattu 9.10. yhtyeen toiveen mukaiseen muotoon Toorama (alunperin Torama).
Konsertti 23.10.2020 Youtubessa: https://www.youtube.com/watch?v=wsfGwGnUDQk&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0vCYydiZnNkDON6ShdRgh6LFrBSMsTpA3eF5OgYiFp-581PwkJkxRWQ5U
Vapaaehtoinen konserttimaksu, jolla tuet Tooraman toimintaa:
Saaja: Suomi-Venäjä-seura ry
IBAN: FI 3115 2130 0000 4459
Viesti: Toorama